in

Zo kun je je weerstand 6 x verhogen

Geef je immuunsysteem een boost!
De kans bestaat dat een aantal mensen in je omgeving al thuis zitten met symptomen van het coronavirus en misschien loop je zelf ook wel te snotteren en te niezen.

Juist in deze tijd is het zo belangrijk om fit te blijven en je weerstand op peil te houden. Hoe je dat precies doet? Dit zijn 6 natuurlijke manieren om je immuunsysteem een boost te geven.

1. Relax
Probeer zo veel mogelijk te ontspannen wanneer dat kan. Stress kan je weerstand namelijk verlagen en ervoor zorgen dat ‘indringers’ niet meer goed afgestoten worden.

In een stresssituatie geeft je lichaam namelijk prioriteit aan het handelen van je stress, in plaats van aan andere belangrijke processen in je lichaam. Probeer bijvoorbeeld eens wat ademhalingsoefeningen of een yogasessie om te ontspannen.

2. Neem voldoende antioxidanten
Om je lichaamscellen in balans en gezond te houden, is het belangrijk om de juiste voeding te eten. Onderzoek wijst uit dat antioxidanten in voedsel je lichaam ziektes helpen bestrijden.

In plantaardige voeding zoals watermeloen, cranberry’s, hazelnoten en specerijen als kruidnagel, knoflook en kurkuma zitten veel antioxidanten.

Ze voorzien ons lichaam van bouwstoffen die ons beschermen tegen bacteriën en virussen. Bij een antioxidant kun je bijvoorbeeld denken aan vitamine C. Vitamine C is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het op peil houden van de weerstand.

Lees ook  20+ mannen die weten hoe je met de jaren zelfs nog knapper wordt

3. Houd je spijsvertering gezond
Een heel belangrijk onderdeel van je immuunsysteem is je spijsvertering. Volgens de Maag Lever Darm Stichting leren darmbacteriën ons afweersysteem om goede bacteriën met rust te laten en slechte bacteriën aan te vallen.

Zo blijft je immuunsysteem dus goed werken. Je snapt dat het daarom heel belangrijk is om ook nu goed voor je spijsvertering te zorgen. Dat doe je door gezond te eten, want je spijsvertering wordt beïnvloed door je eetpatroon.

Wat de beste voedingskeuzes zijn? Vers fruit bijvoorbeeld en vezelrijke producten. Kies bijvoorbeeld voor volkorenbrood, -pasta en zilvervliesrijst. Ook is het verstandig om veel water te drinken. Water helpt je spijsverteringsstelsel en het zorgt ervoor dat de voedingsstoffen in je darmen opgenomen kunnen worden.

4. Blijf bewegen
Ook nu de sportscholen en sportclubs gesloten zijn, is het belangrijk om toch te blijven bewegen. Regelmatige beweging heeft namelijk een positief effect op talloze lichaamsfuncties.

Zo ventileren je longen bijvoorbeeld beter als je regelmatig sport. Volgens Jaap van Dissel, hoogleraar interne geneeskunde aan de Universiteit van Leiden, kan je lichaam door te bewegen beter omgaan met kleine infecties.

Daarvoor hoef je je echt niet vijf keer per week totaal in het zweet te werken. Het lichtelijk verhogen van je hartslag voor twintig minuten, driemaal per week, zorgt ervoor dat je immuunsysteem een boost krijgt.

Lees ook  Opnieuw enorme tegenslag voor Yolanthe Cabau

Sporten wordt ook geassocieerd met de afgifte van endorfines. Dit zijn natuurlijke hormonen die de hersenen op een positieve manier beïnvloeden. Ze verlichten de pijn en bevorderen een gevoel van ontspanning.

Het helpt dus te ontstressen en beter te slapen. Let wel op: heb je symptomen van het coronavirus? Blijf dan binnen!

5. Besteed aandacht aan persoonlijke hygiëne
Ook goede persoonlijke hygiëne helpt om je weerstand te verhogen. Als je jezelf schoonhoudt, kom je minder snel in aanraking met ziekteverwekkers. Je kunt het beste regelmatig je handen wassen en geregeld een douche of bad nemen.

6. Zorg voor een goede nachtrust
Wanneer je niet genoeg slaapt, kan dit een verlaagde weerstand als gevolg hebben en ervoor zorgen dat je ziek wordt. Tijdens je slaap maakt je lichaam namelijk het hormoon cytokine aan, dat je wapent tegen infecties en ziektes.

De biologische klok regelt dus niet alleen wanneer we slapen en wakker zijn, maar is ook van invloed op onze vatbaarheid voor bacteriën en ziektes. Rust dus voldoende uit voor een sterkere weerstand.

Coronababbeltruc: dieven doen zich voor als boodschappenhulp en stelen pinpas

Weer nieuw record Italië: 475 doden in 24 uur