in

Anastasia (5) verdient ruim 16 miljoen euro per jaar met Youtuben

Twee van de tien bestbetaalde YouTube-sterren ter wereld zijn piepjonge kinderen. Volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes verdiende de 5-jarige Anastasia Radzinskaya ruim 16 miljoen euro in een jaar tijd (goed voor plek 3 op de lijst) en staat de 8-jarige Ryan Kaji met ruim 23 miljoen euro op de nummer 1-positie.

De vraag is hoe lang ze dat volhouden, nu YouTube maatregelen neemt om (kijkende) kinderen beter te beschermen.

Het Russische meisje en de Amerikaanse jongen verdienen meer dan razend populaire gamers zoals PewDiePie (Felix Kjellberg) en DanTDM (Daniel Middleton). Hun cijfers zijn indrukwekkend.

Neem Anastasia, die 107 miljoen abonnees heeft verdeeld over haar zeven kanalen (in verschillende talen). Bij elkaar zijn haar video’s een duizelingwekkende 42 miljard keer bekeken.

Haar grootste hit is een video uit 2018 waarin ze met haar vader naar een pretpark gaat. In de auto zingen ze Baby Shark, nog zo’n kinderhit, in het pretpark zien we ‘Nastya’ schommelen, plastic schapen een kus geven en een ijsje eten.

Vader valt zo nu en dan in slaap op een bankje of een hooibaal, dan roept Anastasia ‘papa!’ – de enige tekst die de video bevat.

Geluidseffecten en vrolijke muziekjes doen de rest om de doelgroep – jonge kinderen – aan het beeldscherm geplakt te houden. Simpel, maar doeltreffend: ruim 767 miljoen keer werd de vijf minuten durende clip bekeken.

Hoewel de video’s inmiddels uitermate gelikt en gescript zijn en heel vrolijk van toon, is het kanaal volgens haar ouders ontstaan om vrienden en familie op de hoogte te houden van Anastasia’s ontwikkeling.

Ze werd geboren met cerebrale parese (hersenverlamming) en dokters vreesden na haar geboorte dat ze nooit zou kunnen praten.

Lees ook  Bejaarde vrouw bevalt op 65-jarige leeftijd van haar tweede kind.

Dat nu grote bedrijven als Legoland en Danone in de rij staan om haar te sponsoren met deals die in de tonnen lopen, hadden haar ouders nooit verwacht.

Unboxing
Er is nóg een grotere kindster dan Anastasia. Het Amerikaanse jongetje Ryan Kaji verdiende tussen juni 2018 en juni 2019 meer dan 23 miljoen euro.

Hij brak door met zogeheten ‘unboxing video’s’ – Ryan pakt daarin bijvoorbeeld een gigantische surprise-ei uit – maar verbreedde zijn kanaal met ‘educatieve’ filmpjes waarin hij scheikundige proefjes doet.

Hij is niet altijd de absolute ster van de show: zo is in de ‘dit is een tsunami’-clip (bijna 12 miljoen keer bekeken) vooral zijn moeder in beeld.

Zijn populairste filmpje werd bijna twee miljard keer bekeken en het succes reikt verder dan alleen YouTube.

Er is een lijn met meer dan honderd Ryan’s World-speelgoedproducten en -kleding, hij heeft een show op Nickelodeon en een deal met Netflix-tegenhanger Hulu.

Anastasia gaat hem achterna: zij brengt volgend jaar ook een speelgoedlijn op de markt en een spelletje voor op de mobiele telefoon.

Niet gek dat juist de kinderen zo goed scoren: Forbes meldt dat uit onderzoek blijkt dat video waarin kinderen een rol spelen drie keer meer views krijgen dan andersoortige videos van eveneens populaire YouTubers.

Maar wie de eurotekens al in de ogen krijgt en zijn of haar kroost wil klaarstomen voor een carrière als YouTube-ster: de gigantische inkomsten lijken eindig.

Aan het begin van het nieuwe jaar schrapt YouTube reclames gericht op kinderen, om de jonge doelgroep beter te beschermen tegen advertenties.

Dat raakt de jonge makers in de portemonnee, want zij verdienen vooral aan reclames voor en tijdens de video’s.

Lees ook  Zal alles goedkomen voor André en Monique? Tranen om tweede zwangerschap

Bovendien zou het als neveneffect hebben dat kindervideo’s niet meer bovenaan de zoekresultaten in Google komen.

De videogigant heeft de families en de kindsterren vier maanden de tijd gegeven om aan dat idee te wennen.

Ze kunnen eventueel een carrièreswitch overwegen als een op YouTube-streamende gamer: de helft van de top tien best verdienende YouTube-sterren bestaat uit zulke filmpjesmakers.

De top tien bestverdienende YouTube-sterren

10) VanossGaming (Evan Fong)
Deze gamer was goed voor bijna 10,5 miljoen euro met filmpjes over Grand Theft Auto V en Minecraft.

9) DanTDM (Daniel Middleton)
Net geen 11 miljoen euro verdiende deze populaire Fornite- en Minecraft-speler.

8) Markiplier (Mark Fischbach)
Belangrijke influencer in de gamingwereld, heeft ook zijn eigen kledinglijn speciaal voor gamers. Goed voor 11,7 miljoen euro in een jaar.

7) PewDiePie (Felix Kjellberg)
Ooit de bestverdienende gamer ter wereld, verdiende afgelopen jaar 11,7 miljoen euro. Hij heeft net aangekondigd volgend jaar er tussenuit te gaan.

6) Preston (Preston Arsement)
Deze Call of Duty-speler harkte 12,6 miljoen euro binnen.

5) Jeffree Star
Niet onze eigen Nikkie Tutorials, maar deze Jeffree scoort het best (15,3 miljoen euro) met zijn make up-tutorials én eigen make up-lijn.

4) Rhett and Link
Met hun dagelijkse show Good Mythical Morning, waarin ze allerhande etenswaren proeven, verdienden ze 15,7 miljoen euro.

3) Anastasia Radzinskaya
Deze 5-jarige is een van de snelst groeiende YouTube-sterren, verdiende 16,1 miljoen euro.

2) Dude Perfect
Vijf vrienden sporten en doen stunts samen, goed voor 18 miljoen euro.

1) Ryan Kaji
Was 3 toen zijn ouders hem introduceerden op YouTube en is in vijf jaar uitgegroeid tot een sterk merk, de onbetwiste nummer 1 met 23 miljoen euro.

Twee 15-jarigen aangehouden voor doodsteken 64-jarige man bij pinautomaat

Schok na aanval honden in flat: ‘Slachtoffer (61) moest uit woning worden getakeld’