in

Deze 4 aandachtspunten zorgen voor gewichtstoename tijdens de menopauze

De menopauze is een normaal en natuurlijk proces, de lichamen van vrouwen zijn ontworpen om er op een bepaald moment in het leven in te komen, dus je moet het niet als een probleem beschouwen. Toch leidt de verhoogde vetopslag tijdens de menopauze vaak tot gewichtstoename, dit gebeurt wanneer de productie van oestrogeen wordt verminderd.

Oestrogeen is een hormoon dat in de tienerjaren zwaar wordt geproduceerd, hierdoor worden de eierstokken geactiveerd en worden de eieren in de eileiders vrijgegeven. Dit proces gaat door tot eind jaren 40 en begin jaren 50 neemt het een beetje af. Uiteindelijk, wanneer de niveaus van oestrogeen dalen tot het punt dat de ova-afgifte wordt gestopt, verschuift het vrouwelijk lichaam zijn energieverbruik van reproductie naar behoud van de gezondheid.

Op dit moment wordt het lichaam vatbaarder voor hormonale variaties en veranderingen, die vaak leiden tot een hoger vetpercentage. Toch is gewichtstoename niet de enige boosdoener tijdens de menopauze, een hormonale onbalans in het lichaam kan hier namelijk aan bijdragen. Daarom speelt de balans van insuline, cortisol, schildklierhormonen en leptine een grote rol.

Insuline
Dit hormoon vermindert de circulatie van de bloedsuikerspiegel, om een insulinesaldo te garanderen, moet u dus voedingsmiddelen met een lage glycemische index eten en voedingsmiddelen vermijden die rijk zijn aan koolhydraten.

Dergelijke voedingsmiddelen veroorzaken pieken in de bloedsuikerspiegel en veroorzaken na verloop van tijd insulineresistentie, hierbij worden de cellen van het lichaam minder gevoelig.

Lees ook  7 standjes waar je nooit zwanger van kunt raken:

Dit veroorzaakt op zijn beurt gewichtstoename, omdat de bloedsuikerspiegel uit de bloedbaan moet worden verwijderd en voor opslag naar de vetcellen wordt gestuurd.

Cortisol
De bijnieren maken cortisol (ook wel stresshormoon) vrij, hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel verhoogt en zo helpt het lichaam om genoeg energie binnen te krijgen.

Wanneer de bloedsuikerspiegel chronisch verhoogd is, kan het lichaam cortisolresistentie en bijnierinsufficiëntie ontwikkelen, waarbij het lichaam de vraag naar het gebruik van de brandstofbronnen niet kan bijbenen. Vervolgens wordt het als vet opgeslagen.

Leptine
Leptine is een hormoon dat wordt geproduceerd door onze vetcellen Het hormoon wordt gestuurd om onze hypothalamus (in onze hersenen) te vertellen dat we verzadigd zijn. Leptine niveaus worden verhoogd als reactie op hogere niveaus van suikers zoals fructose.

Na verloop van tijd kunnen hoge bloedsuikerspiegels en hoge fructose niveaus leiden tot leptine-resistentie in de cellen van onze hypothalamus. Dit kan ons in de loop van de tijd doen geloven dat we niet verzadigd zijn, terwijl we in feite al vol zitten.

Hierdoor kunnen we een vreetkick krijgen zonder dat we echt vol komen te zitten.

Schildklierhormonen
Deze hormonen bepalen de hoeveelheid energie die de lichaamscellen kunnen produceren. In het geval van verhoogde schildklierniveaus, verbranden de cellen meer koolhydraten en vetten om cellulaire energie (ATP, Adenosine-trifosfaat) in de mitochondriën te produceren.

Lees ook  Josje Huisman showt trots haar groeiende babybuikje

Wanneer de functie van de schildklierhormonen wordt veranderd, kan het lichaam onvoldoende energie produceren en koolhydraten en vetten verbranden, uiteindelijk worden deze in de cellen opgeslagen.

Om de balans van hormonen in het lichaam te behouden en zo de gezondheid te optimaliseren en gewichtstoename te voorkomen bij het betreden van de menopauze, moet u de onderstaande tips volgen:

Eet groen, schoon en mager
Om de gezondheid te optimaliseren, moet u een dieet volgen dat rijk is aan gezond voedsel. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel regelen en dus de hormonen in evenwicht brengen.

Zorg ervoor dat je de inname van groente verhoogt, bij voorkeur donkergroene bladgroenten. Vermijd groenten die zijn behandeld met chemicaliën, GGO’s, pesticiden en herbiciden en richt je op voedingsmiddelen die rijk zijn aan ontstekingsvetten.

Gebruik ook mager vlees of biologische voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3-vetzuren en zaden en noten.

Fysieke activiteit
Vrouwen ouder dan vijftig verliezen meestal hun spiermassa door te weinig te bewegen, dit veroorzaakt ook osteoporose. Probeer daarom minstens 20-30 minuten per dag te lopen. Het is belangrijk om actief blijven en je lichaam in goede conditie houden.

Deel dit bericht met al je vrienden en familie op Facebook!

Vrouw verrast ouders met verloving – wanneer ze verloofde zien worden ze helemaal gek.

Vrouw in Wegmisbruikers wil niet op beeld – Wat ze dan doet is ongelofelijk…