in

Dominee waarschuwt kinderen: corona is jullie schuld

Kinderen zijn er medeschuldig aan dat het coronavirus slachtoffers maakt. Dat schrijft dominee Agteresch aan de kinderen in de Bethelkerk, een Gereformeerde Gemeente in Werkendam.

„Een heel erge ziekte is in de wereld gekomen”, schrijft Agteresch. „Zo erg, dat veel mensen daaraan sterven. (…)

Bid maar of de Heere jou en alle mensen in de gemeente wil sparen (…) Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt.

Het komt door onze zonden. De Heere woont in de hemel en ziet heel veel boze dingen bij de grote mensen en bij de kinderen.

Zij doen boos, praten boos en denken boos. Daarom is de Heere toornig op ons en stuurt Hij een ziekte (…) God stuurt het coronavirus om ons te straffen. Waarom?

De Heere wil dat jij gaat bidden. De Heere wil dat jij breekt met de verkeerde dingen. De Heere wil dat jij niet meer zoveel houdt van al je mooie spulletjes. De Heere wil dat jij niet zoveel tijd verknoeit achter de computer.”

Opvoedkundige Marina van der Wal schrikt van die tekst. Ze spreekt er schande van. „Schokkend, liefdeloos en gevaarlijk.

Hij zegt eigenlijk tegen elk kind: je bent medeverantwoordelijk voor het sterven van mensen. Het ene kind zal nu tegen het andere zeggen: het is jouw schuld dat corona rondwaart.

Dat is pedagogisch ronduit schadelijk. Deze man is emotioneel en sociaal heel gevaarlijk bezig. Hij moet zich schamen.”

Lees ook  Chantal Janzen deelt een selfie en laat mannen kwijlen

’Wat lief van de dominee’
Agteresch is oprecht verbaasd om te horen dat zijn brief kritiek oproept. Uit de zeer kinderrijke gemeente heeft hij louter positieve reacties gehoord, zegt hij. „Ouders gebruikten zelfs het woord ’lief’. Ze zeiden: ’Wat lief van de dominee’.”

Hij vertelt aan De Telegraaf dat hij voor zijn roeping als dominee zelf arts is geweest. Agteresch beschouwt zijn brief aan de kinderen als een diagnose.

„Ik werk in die tekst toe naar een conclusie: dat de kinderen een nieuw hartje nodig hebben. Sinds de zondeval in het paradijs zijn alle mensen zondig, ook de kinderen.

Ik heb laatst gepreekt hoe de engel door de straten in Egypte ging om alle eerstgeborenen te doden. Door het bloed van een lam aan de deurpost te strijken, ging die engel aan je deur voorbij.

Ik wil niet alleen bangmaken, maar ook aangeven wat het beste medicijn is. Het bloed van Jezus is het allerbeste medicijn.”

Oproep tot bekering
De Gereformeerde Gemeenten horen tot de uiterste rechterflank van de protestantse zuil in Nederland. Het bestuur legde eerder al een verband tussen het virus en de noodzaak tot bekering.

God laat met de pandemie ’een ernstige roepstem tot inwoner en overheid horen’, schreven bestuurders vorige week in een brief aan premier Rutte.

Lees ook  Bridget Maasland onthult waarom ze vaak op jongere mannen valt

De gedachte dat God op een of andere manier de hand heeft in corona, leeft veel breder in orthodoxe kringen.

„Christenen belijden dat ziekte en gezondheid hun niet toevallig overkomen”, schreef het Reformatorisch Dagblad in het hoofdredactioneel commentaar.

„Niet corona heerst, maar God regeert. Het coronavirus is slechts een tweede oorzaak, een middel in Gods hand. Hij zendt ziekte zoals ooit de plagen in Egypte, om de mens tot inkeer te brengen.”

De regering zou speciale biddagen moeten uitroepen om tot inkeer te komen, zoals dat in de negentiende eeuw ook gebeurde tijdens cholera-uitbraken.

Veel gelovigen in reformatorische kring worstelen met de vraag of het virus een straf van God is of een van de tekenen dat de Eindtijd voor de deur staat.

„Moeten wij dit virus zien als oordelen van God als gevolg van de ontheiliging van Zijn heilzame geboden”, aldus een vraagsteller op het forum van reformatorisch Nederland, Refoweb.nl.

Dominee J. IJsselstein antwoordt. „Inderdaad kan God bijzondere tegenspoed, zoals een epidemie, sturen om ons op zonden te wijzen. Maar dan vooral op de zonden van onszelf.”

Dominee D. Elsman antwoordt een andere vrager. „De Heere voorzegt in Zijn Woord dat er nog vele tekenen zullen volgen. Waaronder besmettelijke ziekten.”

Eerder sprak onze verslaggever Jeroen Holtrop met kerkgangers in Barneveld over het coronavirus. Bekijk de video hier:

Medewerkers supermarkt “compleet verrot gescholden” om handhaven coronamaatregelen

Suzanne (90) overlijdt aan coronavirus: “Mij moet je niet beademen, help de jongere mensen maar, zei ze nog”