in

Heftige Menstruatiepijn? Dit is wat je eraan kunt doen

Want het laatste wat je wil is de hele dag op bed liggen met heftige menstruatiepijn. ?

Heftige menstruatiepijn komt helaas veel te vaak voor bij vrouwen. Het kan iedere keer gebeuren als je ongesteld wordt, maar soms is het weer een hele poos geleden dat je voor het laatst menstruatiepijn had. Als het weer zover is, heb je een duidelijk doel: in bed creperen, met zo nu en dan het gezelschap van een reep chocola en best friendNetflix.

Hoewel dat soms best fijn is, snappen we dat je he-le-maal gek wordt van die heftige menstruatiepijn. Gelukkig zijn er een aantal manieren om de pijn te verzachten en jouw maandelijkse kwelling wat draaglijker te maken. Zó deal jij het beste met je menstruatiepijn.

Heftige menstruatiepijn: dit is wat je kunt doen

1. Ontspan met een warme kruik.

Het klinkt heel cliché, maar het zou geen cliché zijn als er geen greintje waarheid in zat. Doe warm water in een kruik, zoek een fijn plekje op, zoals je bed of de bank en houd de kruik tegen je onderbuik. Warmte ontspant je spieren en zal dus uiteindelijk je menstruatiekrampen verlichten.

2. Neem een warm bad.

Het zelfde geldt natuurlijk voor een lekker warm bad. Zorg voor badolie of badschuim, steek wat kaarsjes aan, pak er eventueel een boek of Cosmopolitan bij en ontspannen maar. Niet alleen het warme water zal de pijn verlichten, ook de afleiding van het lezen en je omgeving zullen meehelpen. Grote kans dat jij je beter voelt na een heerlijke badsessie.

Lees ook  3 weken lang is de vrouw in vissenhuid gewikkeld. Als ze eindelijk bevrijd wordt, zijn de artsen nieuwsgierig

3. Ja, écht: ga voor s*x.

S*x is waarschijnlijk wel het laatste waar je zin in hebt, maar het kan je echt helpen om van je menstruatiepijn af te komen. Tijdens de s*x ontspannen je spieren zich en zou je in principe minder last moeten hebben van je krampen. Beweging in het algemeen is sowieso een goed idee bij menstruatiepijn. Het verbetert je bloedtoevoer en daarnaast maakt je lichaam endorfine aan, je weet wel, dat gelukshormoon.

4. Let op wat je eet en drinkt.

Je voeding heeft ook effect op je menstruatie. Wanneer je ongesteld bent, maakt je lichaam meer progesteron aan waardoor je darmen langzamer werken = kans op verstopping = nog meer buikpijn. Eet daarom genoeg vezels en drink veel water. Ook kan kamillethee helpen je heftige menstruatiepijn te kalmeren. Het werkt het beste als je ongeveer een week van tevoren één of twee koppen thee per dag drinkt.

5. Pijnstillers.

Nee, het is misschien niet de beste manier om van je heftige menstruatiepijn af te komen, maar soms is het doel heiliger dan de middelen. Probeer eerst paracetamol om de pijn te verlichten. Werkt dit niet? Dan kan je ibuprofen proberen. Een kenmerk van ibuprofen is dat het je bloed verdunt. Daardoor worden er minder bloedstolsels gevormd in je baarmoeder en zal je dus minder bloed verliezen. Let op: gebruik ibuprofen alleen als je echt hele erge pijn hebt of last hebt van veel bloedverlies.

Lees ook  DIT gebeurt er met je lichaam als je je ondergoed niet goed wast!

Nog steeds veel pijn?
Heb je bovenstaande dingen allemaal al geprobeerd en lijkt niets op te kunnen boksen tegen jouw heftige menstruatiepijn? Of heb je zoveel pijn dat je aan niets anders meer kunt denken? Dan kan het verstandig zijn een afspraak te maken met je huisarts. Er bestaat namelijk een kans dat er iets anders aan de hand is.

Zo heeft één of de tien vrouwen endometriose, een soort verkleving van bloed en baarmoederslijmvlies in je bekkenholte en rondom je eierstokken. Endometriose zorgt voor heftige buikpijn en bloedverlies. Het is vaak lastig te herkennen dus bereid je zo goed mogelijk voor voordat je naar de huisarts gaat. Dat wil zeggen: houd bij hoe heftig je bloedingen zijn, hoe vaak en hoe lang je ongesteld bent en waar je precies de pijn voelt.

Ze verloor de helft van haar gezicht in 1999, nu hebben haar artsen eindelijk haar een reden gegeven om het masker te verwijderen

Europese Toeriste in India gedrogeerd, verkr*cht en onthoofd