in

Is John de Mol overleden?

John de Mol is opnieuw onderwerp van misleidende advertenties op internet. Vrijdag verscheen zijn beeltenis in advertenties op de nieuwssites van onder meer De Telegraaf, het AD en NU.nl. Daarop leek het alsof de mediatycoon was overleden.

“Vaarwel John de Mol (1955-2020). Nederland is in shock”, zo is te zien in de tekst. De nepadvertenties zijn hieronder te zien.

De Mol spande vorig jaar mei een rechtszaak aan tegen Facebook. Hij eiste dat het sociale medium per direct maatregelen zou nemen tegen de frauduleuze advertenties.

Toen gingen zijn naam en beeltenis in combinatie met dergelijke advertenties al maanden rond. In november stelde de rechtbank De Mol in het gelijk.

De advertenties die nu op internet verschijnen zijn geen bitcoinadvertenties, maar ook hier wordt de naam en beeltenis van De Mol gebruikt.

LEES OOK!
Zo zag Mocro Maffia's 'Paus' er vroeger uit

“Het betreft hier fakeadvertenties die geplaatst worden via de advertentiedienst van Google, vergelijkbaar met de advertenties aan het begin van de Facebook-kwestie.

Ook toen verschenen de advertenties via Google, maar na contact met Google en de websites waarop de advertenties verschenen was het probleem opgelost”, laat een woordvoerder van Talpa aan Shownieuws weten.

“Het lijkt erop alsof dit soort advertenties nu toch weer via Google geplaatst worden sinds dit via Facebook onmogelijk is gemaakt. We hebben De Telegraaf en het AD verzocht om deze fakeadvertenties te verwijderen en nemen ook weer contact op met Google.”

Google heeft aan Shownieuws laten weten niet blij te zijn met de nep-advertenties. “De nepadvertenties die we vandaag over John de Mol hebben gezien, zijn verschrikkelijk.

LEES OOK!
Wist je dat? Emma Heesters heeft een goddelijk figuur!

We werken zo hard als we kunnen om te voorkomen dat nare advertenties verschijnen op websites die met onze advertentiesystemen werken.

Elke dag verwijderen we al gemiddeld zo’n 6 miljoen advertenties. In 2018 blokkeerden we ook nog eens bijna één miljoen malafide accounts. Dit is een kat- en muisspel met oplichters. We doen er alles aan om ons steeds beter tegen hen te wapenen.”

Na vragen van Shownieuws of De Mol nu eventueel rechterlijke stappen richting Google gaat ondernemen, zegt een woordvoerder: “We gaan nu met Google in gesprek over het structureel voorkomen van deze advertenties. Als dit niet tot resultaat leidt, sluit John de Mol een gang naar de rechter niet uit.”

Deze dame (22) dreigde haar verloofde te dumpen tenzij hij 3.000 EURO spendeerde op Valentijnsdag!

‘Hierom maakte André Hazes het écht uit met Bridget’