in

Autistische bewoner (55) van zorginstelling op slinkse wijze beroofd van 151.000 euro

Een 55-jarige, licht autistische bewoner van een beschermdwonenhuis van zorginstelling Kwintes in Zeist is begin dit jaar op slinkse wijze beroofd van zijn spaargeld van 151.000 euro. De familie heeft het vermoeden dat een medewerker van de instelling de laffe daad pleegde. ,,Alle sporen wijzen in die richting.” De politie onderzoekt de zaak. De familie vertelt het ontluisterende verhaal.

De politie spreekt van een ingrijpende zaak en zegt hard met het onderzoek aan het werk te zijn. ,,Als kwetsbare personen slachtoffer worden van diefstal of fraude is dat extra ingrijpend”, zegt een woordvoerder. Zorginstelling Kwintes betreurt de zaak en zegt alle medewerking toe aan het politie-onderzoek.

,,Dit is zo pijnlijk en heftig voor mijn broer”, zegt Raymond. Om de positie van het slachtoffer te beschermen, wil hij alleen met zijn voornaam in de krant.

,,Mijn broer is licht autistisch en heeft schizofrenie. Dan woon je in huis voor beschermd wonen. Het woord zegt het al; beschermd, en dan gebeurt er zoiets. Ik voel zoveel boosheid en frustratie. Hoe kun je zoiets doen?”

Leeggeplukt
Via een wisseltruc met een oude en nieuwe bankpas van de gedupeerde en het aanmaken van internetbankieren op een computer, kreeg de dader toegang tot de rekening. Daar is de familie van overtuigd. Daarna werd de rekening in een maand leeggeplukt, zo blijkt uit de lijst van geldopnames van de bank, die in bezit is van het AD. Het is voor de gedupeerde en zijn familie onduidelijk hoe de dader de pincode van het slachtoffer heeft achterhaald.

Van 24 januari tot en met 24 februari dit jaar pinde de dader 81 keer in totaal 151.000 euro bij geldautomaten aan de 2e Hogeweg in Zeist en bij Tamboerijn in Soest. De rekening stond toen op -400. Op sommige dagen zelfs 10.000 euro binnen vier minuten. Dat is te zien op de lijst van geldopnames.

Het slachtoffer, dat zelf geen mobiele telefoon en computer heeft en ook nooit bankierde via internet, had niets in de gaten. Pas op het moment dat zijn maandelijkse overschrijvingen werden geblokkeerd en hij daarvan bericht kreeg, voelde hij nattigheid. Zelf nam hij maandelijks nooit meer op dan 250 euro, zeggen het slachtoffer en zijn familie. ,,Mijn broer had ook niet meer nodig”, zegt zijn broer. ,,Hij leefde zuinig.”

Sporen
Het slachtoffer zelf en zijn familie denken dat een medewerker van Kwintes de dader is. De sporen wijzen volgens hen in die richting. Vlak voordat het leegplukken begon, werd een account voor internetbankieren aangemaakt van het slachtoffer. Dat terwijl het slachtoffer geen computer of mobiele telefoon heeft.

De politie wil, om het onderzoek niet te verstoren, niet reageren op deze beweringen van de familie. Maar sluit niets uit en zegt ‘breed onderzoek te doen’. Zorginstelling Kwintes zegt de situatie ten zeerste te betreuren. ,,Kwintes werkt ook volledig mee aan het politie-onderzoek”, zegt een woordvoerder. ,,Daarnaast hebben wij Hoffman Bedrijfsrecherche gevraagd om te onderzoeken welke processen wij in onze organisatie kunnen verbeteren om dergelijke incidenten te voorkomen.”
Via internetbankieren werd eerst de dagelijkse opnamelimiet verhoogd naar het maximale bedrag. Daarna maakte de dader al het geld van de spaarrekening, deels vergaard via een erfenis en deels door sparen en zuinig leven, over naar de betaalrekening van de gedupeerde, waarna het leegroven kon beginnen.

Lees ook  Helena verloor 36.000 euro door datingfraude

De gedupeerde man, die met drie andere cliënten in het huis van Kwintes woont, kreeg eind vorig jaar een nieuwe pas opgestuurd van ABN Amro. Zijn bankpas legde hij altijd op dezelfde plek in de kledingkast in zijn kamer, die hij altijd netjes afsloot, aldus zijn broer. Op een gegeven moment lagen daar de oude en de nieuwe pas.
Sleutel

De familie en de bewoner denken dat een medewerker, die de sleutel van de kamer heeft, een van de pasjes heeft meegenomen. Die medewerker wist dat de bewoner maar een keer per maand pinde en dat hij het pasje niet zou missen. Mogelijk heeft hij een keer over de schouder van de bewoner meegekeken tijdens het pinnen om achter de pincode te komen.

De bewoner was na het voorval hevig ontdaan en is nog niet in staat om zelf zijn verhaal te vertellen. Zijn broer Raymond doet namens de familie het woord en ontfermt zich over de gedupeerde. De familie regelt ook de zaken met de zorginstelling, de bank en de politie. De politie wil in het kader van het onderzoek geen informatie delen met het AD, maar bevestigt dat er een onderzoek naar de zaak loopt en dat alle scenario’s worden onderzocht.

Omdat het slachtoffer zich na de roof niet meer veilig voelde in het huis, is hij een tijdje bij zijn 83-jarige moeder in Zeist gaan wonen. ,,De instelling heeft het incident aanvankelijk veel te laks opgepakt”, zegt Raymond. ,,Pas na twee weken reageerde ze en daarna heeft Kwintes zelf een onderzoek laten starten door een ingehuurd bedrijfsrecherchebureau. Maar daar hebben we een stokje voor gestoken. We wilden dat alleen de politie deze zaak onderzocht om de zaak zuiver te houden.”

Keihard
Ronduit onfatsoenlijk noemt de familie het zakelijke optreden van ABN Amro in deze zaak. ,,Ze stellen zich keihard en onmenselijk op.” In de correspondentie met de familie, die het AD in bezit heeft, stelt de bank zich inderdaad zakelijk op. ABN Amro wil aanvankelijk niet garant staan voor de schade en merkt op dat de dader ‘fors nalatig gedrag‘ heeft vertoond door zijn bankpas in een niet afgesloten kast achter te laten.

“Op het bankfili­aal in Zeist kent men bovendien mijn broer. Hij is er al tientallen jaren klant. Hoe grof is dit?”
Raymond, broer

Ook verdenkt ABN Amro de licht autistische man ervan zijn pincode gedeeld te hebben met een andere persoon. Want bij het leeghalen van de rekening is steeds direct de juiste pincode ingetoetst, merkt de bank op.

Tegen het AD zegt ABN Amro ‘mee te leven met de gedupeerde‘. Maar voegt er meteen aan toe: ‘Ook de klant zelf moet echter maatregelen nemen om fraude te voorkomen.’ De bank wijst daarbij op de vijf veiligheidsregels, zoals het niet afgeven van de pincode aan anderen en het regelmatig controleren van de bij- en afschrijvingen.

Lees ook  22-jarige gediagnosticeerd met borstkanker nadat huisarts zei dat ze ‘ te jong was’ om die te hebben

Daarnaast zegt ABN Amro met haar fraude detectiesysteem een bijdrage te leveren aan het voorkomen van fraude. ‘Maar vanwege het massale karakter van het betalingsverkeer en het enorme aantal transacties dat de bank dagelijks verwerkt, kan de bank niet alle individuele betalingen controleren op onregelmatigheden.’
Bank nalatig

Raymond en zijn familie hebben geen goed woord voor over voor de kille opstelling van de bank. ,,Zij zijn zelf nalatig. Waarom gaan er geen alarmbellen af als er wekenlang dagelijks ruim 10.000 euro wordt gepind, terwijl mijn broer de afgelopen twintig jaar gemiddeld niet meer dan 250 euro per maand opnam? Op het bankfiliaal in Zeist kent men bovendien mijn broer. Hij is er al tientallen jaren klant. Hoe grof is dit?”

Daarbij kon het slachtoffer niet controleren dat er grote bedragen van zijn rekening verdwenen, want de dader had via internetbankieren het toesturen van de maandelijkse afschrijvingen stopgezet. Het slachtoffer kreeg geen afschrijvingen meer en bleef dus in het ongewisse.
ABN Amro heeft naderhand toch een voorstel gedaan en is bereid de helft van het ontfutselde geld te vergoeden aan de gedupeerde cliënt. Maar daar neemt de familie geen genoegen mee. Raymond: ,,We willen het hele bedrag terug en excuses van de bank voor hun nalatige optreden.”

Van de kaart
Het slachtoffer woont inmiddels weer in het beschermdwonenhuis van Kwintes. ,,Hij durft het weer aan”, zegt zijn broer Raymond. ,,In het begin was hij helemaal van de kaart. Maar op het moment dat wij hem duidelijk maakten alle zorgen uit handen te nemen en goed voor hem te zorgen, was hij in een keer op zijn gemak. Zo werkt dat bij hem.”

Over de meeste begeleiders van Kwintes is Raymond goed te spreken, merkt hij op. ,,Daarom durven we het weer aan om hem daar te laten wonen. Maar het blijft een vervelend idee dat de dader daar misschien nog iedere dag rondloopt. De politie houdt ons keurig op de hoogte van het onderzoek. Daar zijn we heel tevreden over, maar er is nog geen aanhouding in de zaak.”
Kwintes zegt dat er geen medewerkers op non-actief zijn gezet. ,,Omdat er formeel geen verdachten zijn, kunnen we daar niet op acteren. Dat kan pas als uit het onderzoek van de politie blijkt dat een van onze medewerkers verdacht is”, zegt de woordvoerder.

Raymond wil aan het einde van het gesprek iets onderstrepen: ,,We brengen deze zaak vooral naar buiten om mensen te waarschuwen. In instellingen zijn kwetsbare bewoners helaas dus niet altijd veilig. Dit is een triest incident, maar wees alert als je dierbaren in een instelling hebt. Want dit wil je niet.”

13 jaar sinds Maddie’s verdwijning: Ouders hebben nieuws te vertellen

12,5 miljoen euro gevonden in verborgen ruimte: ‘Bijna hoogste bedrag ooit op één locatie’