in

Met bomgordel voorbij security: controle Brussels Airport zo lek als een zeef

Op Brussels Airport is een zogenaamde ‘mystery passenger’, die wordt ingezet om de veiligheid te testen, probleemloos voorbij de security geraakt met een nagemaakte bomgordel om z’n middel. “Het reiscomfort en de tevredenheid van de passagiers primeren boven de veiligheidsmaatregelen”, betreuren enkele vakbondsvertegenwoordigers.

“Het incident werd gemeld bij minister van Mobiliteit François Bellot. Vijf maanden later wachten we nog steeds op concrete maatregelen”, zegt vakbondsman Bart Neyens (ACOD).

“Op 1 oktober vorig jaar werd me gevraagd om te proberen voorbij de veiligheidscontrole te geraken met een nagemaakte bomgordel”, zegt de mystery passenger, die zwijgplicht heeft en daarom anoniem getuigt. “De gordel zag er erg geloofwaardig uit, met draadjes, een detonator en een stof die dezelfde dichtheid had als echte explosieven. Ik droeg hem met een elastische klittenband rond mijn middel. Toen ik gefouilleerd werd, deed ik me voor als buitenlandse passagier die geen

Nederlands sprak. Ik gebaarde dat ik last had van m’n rug en liet uitschijnen dat ik een soort van harnas droeg. Tot mijn grote verbazing mocht ik doorlopen.” En daar stopt het niet. “Diezelfde dag heb ik de security ook tot twee keer toe omzeild met een valse personeelsbadge én kon ik ongemerkt een mes meesmokkelen.”

De controle is de verantwoordelijkheid van G4S. Die privéfirma zet in Zaventem 850 à 900 mensen in om de veiligheid van de terminals te garanderen en de passagiers te screenen. Die procedures worden regelmatig gecontroleerd door het Directoraat-Generaal Luchtvaart, dat daarvoor onder meer mystery passengers inzet. Er wordt gemikt op een ‘ontmaskeringspercentage’ van 70%, maar dat doel wordt zelden gehaald, zo blijkt uit grafieken die we konden inkijken.

“De resultaten van onze controles zijn zo slecht dat we zelfs gestopt zijn met ze te verwerken”, zegt een insider. Lees er meer over in onze abonneezone.

“Incident wordt verborgen gehouden”
Volgens de woordvoerder van de federale overheidsdienst FOD Mobiliteit is er nooit bewijs gevonden voor dit incident. “Maar het is alleszins wel gebeurd”, benadrukt Bart Neyens van de ACOD. “Het was een interne medewerker van Brussels Airport Company. Ik ken de persoon in kwestie. Als het incident niet is terug te vinden in de officiële gegevens, dan moet het ergens verborgen gehouden worden.”

Tim Roelandt van de ACLVB komt ook uit de lucht vallen. “Dit toont aan wat wij al lang proberen duidelijk te maken, namelijk dat het reiscomfort en de tevredenheid van de passagiers primeren op de veiligheidsmaatregelen. Voor Brussels Airport is het aantal passagiers dat per uur passeert aan de controles belangrijker dan de veiligheid.”

“Kogel in handbagage”
Deze week deed zich opnieuw een merkwaardig incident voor op de luchthaven. Een West-Vlaamse sportschutter ontdekte pas bij aankomst op Gran Canaria dat er nog een kogel in zijn handbagage zat. “Vreemd genoeg ben ik zomaar door de veiligheidspoortjes geraakt.”

Roelandt geeft toe dat het moeilijk is om een goed evenwicht te vinden. “Als elke passagier apart grondig moet gecontroleerd worden, komen er ellenlange wachtrijen. Dat is ook niet goed. Maar nu hebben we het gevoel dat het veiligheidsaspect een lage prioriteit krijgt.”

“Pijnlijk voor personeel”
Volgens Sophie Crombain, die ACLVB-vertegenwoordiger is bij Brussels Airport Company, is veiligheid een serieus probleem. “Dit incident verbaast me niet. Het is erg pijnlijk voor het personeel en voor de passagiers.”

Volgens Nic Görtz (ACV) zijn de veiligheidsagenten vaak onderbemand, neemt de werkdruk steeds meer toe en is het loon onvoldoende aantrekkelijk. “Dit zorgt voor een belangrijk personeelsverloop. De werkdruk is te hoog, de agenten vertrekken en met hen ook de ervaring. Nieuwe agenten komen in de plaats, maar er is tijd nodig om hen op te leiden. Uiteindelijk wordt iedereen hierdoor in gevaar gebracht: de passagiers en de werknemers op de luchthaven.”

De vakbonden vragen dat er dringend maatregelen worden genomen om de veiligheid van de passagiers en de werknemers op de luchthaven te verzekeren.

11-jarig verkr*cht meisje bevalt van baby omdat regering abortus weigerde

Het waanzinnige verhaal van de 14-jarige jongen die uit een lijnvliegtuig viel